26 januari 2013



de examens zijn overwonnen en achter de rug, na vijf weken hard studeren kan ik eindelijk genieten van vakantie, van diep de frisse buitenlucht in te ademen en van onophoudelijk te dromen zonder schuldgevoel.
ik werd vorig weekend plots heel ziek, waardoor ik een examen miste. ik kon het gelukkig inhalen vanaf ik weer beter was, een geluk bij een ongeluk dus. ik had een virale infectie en heb dagenlang bijna niets gegeten. ik was zo blij wanneer ik eindelijk terug kon genieten van een kom warme soep of van een zelfgemaakte pasta. ik merk steeds meer en meer hoezeer ik geniet van koken en bakken. iets lekkers creƫren geeft mij veel voldoening, ik hou van gezond en lekker huisgemaakt eten.

tijdens de examenperiode maakte ik voor pieterjan citroensorbet.

ingrediƫnten
* 300 ml water
* 4 citroenen
* 150 gram kristalsuiker (heb je niet zo graag zure sorbet, voeg dan meer suiker toe)

  1. verwarm het water in een steelpannetje en voeg er al roerend de suiker aan toe tot de suiker opgelost is. als je dit graag wilt kan je ook wat extra vanillesuiker toevoegen. 
  2. breng het water aan de kook en laat het enkele minuten koken. zorg ervoor dat je suiker en het water niet aanbranden!
  3. terwijl het water zachtjes kookt, rasp je de citroenen (de schil!) en zorg je er voor dat je enkel het gele bovenste laagje eraf raspt, niet het witte laagje eronder.
  4. haal de pan met de siroop van het vuur en meng er de geraspte citroenschil door. laat dit een uurtje rusten en afkoelen.
  5. pers nu de geraspte citroenen, totdat je 300 ml citroensap hebt (evenveel dus als het water).
  6. zeef het water-citroenschil mengsel zodat er geen geraspte schil meer in zit en doe er dan het citroensap bij. meng dit goed.
  7. giet het geheel in een bakje en zet dit, zonder deksel, in de diepvries. laat het enkele uurtjes in de diepvries staan (ongeveer 3 uur, afhankelijk van je diepvries). haal het er dan terug uit en roer het geheel los, breek het ijs dat zich al gevormd had. als je dit niet doet, dan zal je sorbet heel hard zijn, en moeilijk op te scheppen. 
  8. zet het nu terug enkele uurtjes in de diepvries, totdat de sorbet niet meer vloeibaar is.
  9. geniet!

1 opmerking:

  1. Heej! Bedankt voor het langskomen op mijn blog :) het recept voor citroensorbet ga ik gelijk eens onthouden. Wat een leuke blog heb jij, met mooie foto's! Ik ga je volgen :)

    BeantwoordenVerwijderen